Loruttelijalle

LORUKYLPY VAUVOILLE JA TAAPEROILLE

Suomalaisia leikkiloruja

 

Niku naku nauloja,                          Naputellaan sormella ”nauloja” jalkapohjaan.

niku naku nauloja.

Ptruu, jalkaan!                                 Lyödään hellästi kämmenellä jalkapohjaa.

Ptruu, jalkaan!

 

 

Konkkis, konkkis,                            Lapsen jalkoja potkutellaan runon tahtiin,

koira metsään menee.                      ensin hitaasti, sitten nopeasti.

Sipu sapu, sipu sapu,

takaisin tulee!

 

 

Sormiloru

 

Peukaloputti sai sian – hei!               Käydään läpi kaikki sormet.

Suomensutti sen kotihin vei.

Pitkämies siltä niskat taittoi.

Nimetön siitä makkarat laittoi.

Pikku Sakari suuhunsa söi!               Viedään pikkurilli suuhun.

 

 

 

Harakka huttua keittää                     Pyöritetään sormea lapsen kämmenellä.

hännällänsä hämmentää

käyttää sulkakämmentä

suolat sekaan heittää                       Ripotellaan ”suolaa” kämmenelle.

 

antaa tälle                                       Otetaan kiinni pikkurillistä,

antaa tälle                                       nimettömästä,

antaa tälle                                       keskisormesta,

antaa tälle                                       etusormesta.

loput vie pienelle pesään!                 Juoksutetaan sormet kainaloon.

 

 

 

Leipomisloru

 

Teen teen tattusia,                           Leivotaan (lapsen) käsillä leikkipullia.

leivon leivon leipäsiä,

makoisia, maitoisia.

Silitän, silitän,                                 Silitellään kämmenselkiä,

nakkaan, nakkaan                          ”nakataan” käsillä eteenpäin,

uunihin ja suukkuhun!                      taputellaan vatsaa, sitten viedään pullat sormilla suuhun.

 

 

 

Sataa sataa nurmikolle,                   Tiputellaan sormilla ”pisaroita” vartalolle.

Sataa sataa puuhun.

Sataa talon katolle,                         Tiputellaan ”pisaroita” päähän.

ei sada minun suuhun.

 

 

 

Kierrän, kierrän kaupunkia.               Pyöritetään sormea kasvojen ympäri.

Katson ikkunasta,                           Koputetaan hellästi molempia silmäkulmia.

katson akkunasta.

Astun alas portaita.                         Lasketaan sormella pitkin nenänvartta.

Pirisytän kelloa.                              Painetaan nenänpäätä.

Pyyhin jalat.                                   Pyyhitään sormella leukaa.

Astun sisään                                  Koputetaan alahuulta.

ja istun tuoliin!                               ”Istutaan” sormella alahampaille.

 

 

 

Kettu, kettu,                                   Hiivitään eteenpäin.

Keli-keli-kettu.                                Aletaan tömistellä.

Ketulla on kevyet kengät,                Tömistellään nopeammin.

ei ne pauku pakkasella,                  Pyöritään ympäri.

eikä kolku kovalla säällä.                Pyöritään toiseen suuntaan.

Niin on! Näin on!                            Tömäytetään jalat maahan.

 

 

 

Harakka hyppii maassa,                Hypähdellään.

harakka hyppii maassa.

Västäräkki keikkuu kivellä,            Keikutellaan puolelta toiselle.

västäräkki keikkuu kivellä.

Varpunen nokkii katolla,                Tehdään pieniä kumarruksia.

varpunen nokkii katolla.

Kissa nostaa selkää,                    Kumarrutaan lapsen ylle ”suojaksi”.

kaikki linnut pelkää.

Tuolla ne jo lentää                        Pyrähdetään juoksuun (lentoon).

omaan pieneen pesään.

 

 

 

Haukka kiitää, kaataa,                Liidellään ”siivet levällään” lapsen

liitää, laataa,                              ympärillä.

tekee pesää,

kaiken kesää.

…Koppas kanan kii!                   Napataan lapsesta kiinni.

 

 

 

Vedetään nuottaa,                        Istutaan vastakkain ja vedetään käsistä.

saadaan paljon kaloja.                  Näytetään, kuinka paljon.

Kissalle kiisket,                           Puistellaan käsiä oikealle.

koiralle kuoreet.                           Puistellaan käsiä vasemmalle.

Ja puistelen vettä pois verkoista!   Puistellaan ja ravistellaan.

Ja puistelen vettä pois verkoista!

 

 

 

(Sormi)nukkeleikki

 

Kävin minä, kävin minä                    Taputetaan vuorotahtia runon rytmiä

kylässä kerran.                               käsiin ja reisiin.

Kylässä näin minä suuren herran,    Näytetään sorminukkea tai lelueläintä.

sen koira (eläin) se sanoi, että

hau, hau, hau (mitä eläin sanoo?).    Keksitään, kuinka eri eläimet ääntelevät.

 

 

 

Onko koira kotona?                           Levitetään kämmen, sormet haralleen.

Miesten kanssa metsässä.               ”Koira”, eli lapsen sormi kurkistaa vuorollaan

Onko koira kotona?                           jokaisesta sormenvälistä.

Naisten kanssa niityllä.

Onko koira kotona?

Lasten kanssa leikkimässä.

Onko susi seutuvilla?

On susi seutuvilla!                             ”Susi”, eli aikuisen käsi nappaa kiinni

HAM!                                                lapsen sormesta.

 

 

 

KIRJAVINKKEJÄ

 

Kuukernuppi. Lipponen, Ulla (toim.). SKS 1998.

Peukaloputti – Meidän vauvan lorut. Kauppila, Katriina (toim.). Otava 2002.

Västäräkki vääräsääri. Koski, Mervi (toim.). Karisto 2006.

Hassut tassut. Korolainen, Tuula (toim.). Tammi 2009.

Riimikissa kikattaa: runohetkiä pienille. Anttonen, Anna & Inkala Kati (toim.). Tammi 2013.

 

Helakisa, Kaarina: Niille joilla on nauravat korvat. Otava 2008.

Huovi, Hannele & Perkiö, Soili: Vauvan vaaka. Tammi 2002.

Huovi, Hannele & Perkiö, Soili: Karvakorvan laulupurkki (kirja ja cd). Tammi 2012.

Itkonen, Jukka: Leikkihaitari. Valitut lastenrunot 1986-2010. Otava 2011.

Itkonen, Jukka: Keinuhevosen kengittäjä. Runoja vauvakotiin. Kirjapaja 2013.

Kunnas, Kirsi: Tiitiäisen runolelu. WSOY 2002.

Marttinen, Tittamari: Maailmanpyörässä. Kirjapaja 2007.

Nuotio, Eppu: Silkkipaperitaivas. Tammi 2005.

Nuotio, Eppu & Anttonen Anna: Ripinä ja rapina. Otava 2009 (kirja ja CD).

Pakkanen, Kaija: Leikkimökin runokoppa. Otava 1982

Ruohonen, Laura: Allakka pullakka ja Yökyöpelit. Otava 2004, 2008.

Sandelin, Annika: Baudeliero ja Mette-Rotta. Teos & Schildts & Söderströms 2013.

Venho, Johanna: Puolukkavarvas. WSOY 2006.

 

 

VINKKEJÄ ARJEN LORUHETKIIN TAAPERON KANSSA

 

  • Lapsen oman äidinkielen oppimisen ensimmäinen aktiivinen vaihe alkaa noin kahdeksan kuukauden iässä. Tätä ennen vauva kuitenkin jo oppii tunnistamaan oman äidinkielensä ja jokeltamaan ”omalla kielellään”.
  • Lapsen kielellistä kehitystä voi tukea varsinaisten loruleikkien lisäksi liittämällä loruttelun ja itse keksityt jutut erilaisiin arjen (siirtymä)tilanteisiin, kuten syömiseen, nukkumaan menoon, lohdutteluun, pukemiseen, vaipan vaihtoon.
  • Lapsi rakastaa toistoa ja sitä kautta syntyvää tunnistamisen riemua. Loruja kannattaa lukea ja lausua usein, jotta lapsi oppii tunnistamaan tutut lorut ja vähitellen tekemään itsekin niihin liittyvät leikit.
  • Lapsen kanssa kannattaa myös lukea (loru)kirjoja ihan pikkuvauvasta lähtien. Kielellisen kehityksen kannalta on olennaista, että lapsi kuulee myös kirjoitettua tekstiä, sillä se on aina puhuttua rikkaampaa sekä rakenteeltaan että sanastoltaan. Jos lapsi ei viihdy aluksi kirjojen ääressä, aloita pienillä annoksilla, loru tai kaksi kerrallaan, ja lue aina teksti loppuun asti, vaikka lapsi poistuisi tilanteesta. Lukemistilanne on lapselle myös kuunteluharjoitus. Toista samoja loruja muissakin tilanteissa ja leikkien yhteydessä, jotta lapsi oppii tunnistamaan ne.
  • Kirjoja kannattaa jättää lattialle lapsen ulottuville, jotta hän voi itse rauhassa niitä tutkia. Lapsen on hyvä tottua kirjaan myös esineenä.
  • Aina kun mahdollista, säilytä lorutellessasi katsekontakti lapseen; se luo hänelle turvallisuuden tunteen.
  • Tee rohkeasti omia, yksinkertaisia loruja sanoilla riimitellen, myös ihan hölynpölysanoilla. Tai lainaa osa jonkun toisen lorusta ja keksi loput itse. Lapsen omaa luovuutta tukee parhaiten se, että aikuiset hänen lähellään näyttävät itse esimerkkiä. Ja aikuisesiintyjä ei varmasti voisi löytää rakastavampaa yleisöä!

 

Aiheesta lisää esimerkiksi teoksessa: Heikkilä-Halttunen, Päivi: Lue lapselle! Atena 2015.