Kulttuurikasvatus

Yöstäjä tuottaa sanataidetyöpajoja myös kuntien kulttuurikasvatusohjelmiin.

  • Tampereella kulttuurikasvatusohjelma Taidekaaren sanataidesisällöt vuodesta 2004 alkaen
  • Nokialla 4.-luokkalaisille suunnatut sanataidetyöpajat yhteistyössä Nokian kulttuuripalveluiden kanssa vuodesta 2015 alkaen
  • Pälkäneellä 5. luokkien sanataidetyöpajat vuodesta 2023 alkaen
  • Työpajakokonaisuuksia eri vuosina myös mm. Hämeenlinnassa, Ylöjärvellä ja Sastamalassa

 

Rohkaisemme kuntia ottamaan yhteyttä omien kulttuurikasvatusohjelmiensa toteuttamiseksi! Kaikissa koulutyöpajoissamme tutustutaan sanataiteen ja tarinankerronnan perusasioihin hauskojen, yhteisöllisen kirjoittamisen menetelmien avulla.

Sanataidekokonaisuuksissa toteutuvat perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, erityisesti L2 ja L4. Oppilaita kannustetaan arvostamaan ja kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta. Oppilas saa aineksia monilukutaitonsa kehittämiseen tutustumalla moninaisiin teksteihin erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä.Työpajojen kesto on 60-90 min.

Tässä esimerkkejä tilattavista koulutyöpajoistamme:

 

Arvoitukselliset johtolangat - salapoliisitarinan ainekset

Työpajassa jäljitetään johtolankoja, etsitään epäiltyjä ja arvuutellaan alibeja jännittävien sanataideharjoitusten avulla. Millaisia tarinoita löytyneistä aineksista syntyy? Pääseekö voro karkuun vai päihittääkö nokkela salapoliisi ovelimmankin rosvon? Sanataidepajassa opitaan salapoliisitarinan peruselementit ja rakenne sekä tutustutaan oman henkilöhahmon rakentamiseen.

 

Mahdollisten maailmojen matkaopas - fantasiapaja

Fantasia mahdollistaa mitä kummallisimpia ympäristöjä ja olentoja, mutta niilläkin on omat sääntönsä. Fantasiatyöpajassa tutustutaan keskeisiin tarinan aineksiin, kuten miljöö, henkilöhahmo ja draaman kaari. Pajassa luodaan luokan yhteinen fantasiamaailma ja sinne sijoittuva tarina. Lisäksi jokainen oppilas keksii oman fantasiaolennon. Toiminnallisen työpajan tärkein materiaali on oppilaiden oma mielikuvitus.

 

Supersankarin päiväkirja

Millainen on supersankarin päivä ja millaisiin seikkailuihin luokan keksimä supersankari joutuu? Tunnilla tutustutaan sanataiteen ja tarinankerronnan perusasioihin hauskojen ja yhteisöllisten menetelmien avulla. Luomme työpajassa kuvitteellisen kaupungin, jonka kaduilla suoritetaan pelastustehtäviä ja jahdataan superpahiksia. Jokainen oppilas ideoi myös oman supersankarihahmonsa.